تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد

مقدمه

در این مقاله می خواهیم به بررسی تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد بپردازیم. دی متیل اتر به عنوان یک سوخت جایگزین و دوستدار محیط زیست ، کاربردهای فراوانی که دارد مورد توجه قرار اغلب صنایع مرتبط قرار گرفته است. تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد طی روند دهیدراتاسیون متانول در حضور کاتالیزور آلومینا از فرآیند گاز سنتز انجام می شود.

این ماده از مشتقات متانول بوده که به جای CFC ها در افشانه ‌های آتروسل به عنوان پیشرانه استفاده می‌ شود. دی متیل اتر تولیدی از متانول ، عاری از هر گونه ترکیبات گوگردی است. به همین دلیل به لحاظ نداشتن آلاینده های زیست محیطی ، سوختی مناسب محسوب می شود. لذا تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد مورد توجه قرار گرفته است.

متانول با ظرفیت های بالایی در کشور تولید می شود. که می توانیم به جای صادرات ، آن را به عنوان ماده اولیه برای صنایع به فروش برسانیم تا به عنوان سوخت نیز استفاده شود. شرکت متانول ایران با سابقه ای بلند مدت و با همکاری شرکت آب اکسیژنه ایران ، شرکت کربنات ایران و شرکت استیک ایران در زمینه فروش متانول 99/99 درصد و تامین سایر مواد اولیه شیمیایی فعالیت می نماید.

با توجه به اهمیت و کارایی متانول ، افزایش تقاضا جهت خرید این محصول در طی چند سال اخیر افزایش یافته است. از این رو این مجموعه در جهت تهیه و تامین متانول ، به صورت گسترده و مستمر فعالیت می نماید. تا بتواند مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی را برای تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد ، تامین نموده و از کمبود آن در بازار جلوگیری نماید.

جهت تحقق یافتن این هدف ، شرکت متانول ایران تمامی انبارهای خود را از این محصول موجود کرده و آن را در مواقع نیاز به بازار عرضه و توزیع می ‌نماید. از مهمترین خدمات این شرکت وجود محصولات شیمیایی با برندهای مختلف ، امکانات پیشرفته حمل و نقلی و وجود شعبات متعدد در سطح کشور می ‌باشد. که همه این امکانات در راستای دسترسی راحت مشتریان به مواد اولیه مورد نیازشان می باشد.

 

نحوه تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد

تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد با سه روش زیر صورت می گیرد:

۱. سنتز غیرمستقیم با آبگیری از متانول

۲. سنتز مستقیم بـا تبـدیل گاز سنتز به DME

۳. سنتز همزمان متانول و دی متیل اتر از گاز سنتز

دی متیل اتر یکی از محصولات پایین ‌دستی متانول است .که به دلیل بازدهی بالا ، تولید دوده و آلودگی بسیار کمتر نسبت به سوخت ‌های فسیلی با افزایش تقاضا همراه است. و کشورها با توجه به سهولت تولید ، بازدهی و ارزش افزوده بالا به سمت تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد می ‌روند.

طبق پیش‌بینی ‌ها در آینده بازار دی متیل ‌اتر تحت سلطه تولید با متانول قرار می‌ گیرد. زیرا علاوه بر سهولت تولید ، هزینه تولید کمتری نسبت به سایر روش‌ها داشته و آلودگی شیمیایی بسیار کمتری ایجاد می‌کند. در این روش تا ۹۹ درصد متانول به دی متیل ‌اتر تبدیل شده و سرعت تولید بالاتری نسبت به سایر روش‌ها دارد.

با توجه به افزایش ظرفیت تولید متانول و وجود مازاد متانول در کشورمان ، سرمایه ‌گذاری ‌های کلانی بر روی تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد انجام داده شده است. روش های سنتز کاتالیستی دی متیل اتر در فاز گازی به دو دسته عمده مستقیم و غیرمستقیم تقسیم بندی می شود.

در روش مستقیم ، گاز سنتز (مخلوط CO و H2) در حضور کاتالیست های دو عملگر به دی متیل اتر تبدیل می شود. و در روش غیر مستقیم ابتدا گاز سنتزدرحضور کاتالیست های ( CuO/ZnO/Al2O3 ) به متانول تبدیل شده و سپس در مرحله بعد دی متیل اتر از واکنش آبگیری متانول در حضور کاتالیست های جامد اسیدی به دست میآید.

در این روش ، هزینه تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد رابطه نزدیکی با بهای متانول دارد. عموما کاتالیست های دو عملگر مربوط به سنتز تک مرحله ای ، ترکیبی از کاتالیست های واکنش های تولید متانول از گاز سنتز (CuO/ZnO/Al2O3) و سنتز دی متیل اتر از آبگیری متانول (کاتالیست های جامد  اسیدی) می باشند.

سنتز دی‌متیل اتر از بیشتر منابع کربنی شامل گاز طبیعی ، زغال سنگ ، زیست ‌توده و حتی CO2 امکان پذیر است. همین موضوع آن را به یک سوخت و خوراک پایدار تبدیل می‌کند. بنابراین تولید آن در کشور با توجه به منابع بزرگ گازی و روشی برای کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای CO2 قابل توجه می باشد.

 

 

تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد

تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد

 

 

انواع متانول 99/99 درصد  قابل ارائه توسط شرکت متانول ایران

 

 

انواع متانول 99/99 درصد

قابل ارائه توسط شرکت

متانول ایران

متانول 99/99 درصد شیراز

متانول 99/99 درصد کاوه

متانول 99/99 درصد زاگرس

 

 

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

کاتالیست های مورد استفاده در روش سنتز غیرمستقیم با آبگیری از متانول

در این قسمت از مطلب تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد می خواهیم کاتالیست های مورد استفاده در روش سنتز غیرمستقیم با آبگیری از متانول را شرح دهیم. کاتالیست های جامد  اسیدی مختلفی مانند گاما آلومینا ، زئولیت های اسیدی (HZSM  5، HY، HZSM  22 و H SAPO) ، هتروپلی اسیدها و اکسیدهای ترکیبی (SiO2  Al2O3 و ZrO2  TiO2) ، برای واکنش آبگیری متانول در فاز گازی به کار برده می شوند.

از میان آنها عموما گاما  آلومینا به دلیل قیمت پایین ، مساحت سطح بالا ، گزینش پذیری بالا نسبت به دی متیل اتر ، طول عمر بسیار خوب ، مقاومت مکانیکی و حرارتی بالا  اهمیت بالایی دارد. یکی از معایبی که این کاتالیست دارد خاصیت آبدوستی آن می باشد. به طوری که آب را بسیار قوی تر از متانول جذب می کند.

و در نتیجه بخشی از فعالیتش را در طول واکنش از دست می دهد. بنابراین در روند تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد ، ساخت کاتالیست فعال ، گزینش پذیر و پایدار با مقاومت بالا نسبت به آب بسیار مهم می باشد.

بررسی خواص و کاربرد دی متیل اتر در فرآیند تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد

در این قسمت از مطلب تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد ، به بررسی خواص و کاربرد دی متیل اتر در فرآیند تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد می پردازیم. دی متیل اتر دارای فرمول مولکولی       C2H6O ، جرم مولکولی46/07 و به شکل و حالت فیزیکی گازی و بی رنگ می باشد. سایر مشخصات فیزیکی و شیمیایی این ماده عبارتند از:

دانسیته =  1/617 g/cm3

فشار بخار =         > 760mmHg

دانسیته بخار =     21/6 (vs air)

حلالیت در آب =   محلول در آب

ویسکوزیته =        1/3 D

 

تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد و مزیت های مصرف آن

دی متیل اتر (DME) به عنوان ساده ترین اتر آلیفاتیک ،  بویی اتر گونه ، غیر سمی ، فرار و به شدت آتش گیر است که در آب و الکل محلول می باشد. دی متیل اتر به عنوان متوکسی متان نیز شناخته می شود و ایزومری از اتانول است. دی متیل اتر مشابه گاز مایع (پروپان و بوتان) است. و همانند گاز طبیعی در دما و فشار معمولی به حالت گاز وجود دارد.

اما در صورت فشار متوسط و خنک کردن به مایع تبدیل می شود. به دلیل داشتن اکسیژن بالا ، عدم وجود گوگرد و سایر ترکیبات مضر جز سوخت های پاک محسوب می شود. و می تواند به اولفین ها و هیدروکربن های مصنوعی تبدیل شود. دی متیل اتر به عنوان یک سوخت جدید پاک حامل انرژی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

و از نظر احتراقی ، آلاینده‌ های کمتری را از سوخت ‌های مشابه منتشر می ‌کند. و می‌ توان به عنوان منبع تولید هیدروژن از راه ریفرمینگ برای پیل ‌های سوختی خودروها و نیروگاه‌ ها از آن استفاده نمود. این ماده به دلیل داشتن خواص زیست محیطی و سوختی مناسب ، سوخت قرن 21 نـام گرفتـه اسـت.

علاوه بر تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد و گاز طبیعی می توان آن را از منابع تجدید پذیری مانند دی اکسید کربن و زیست توده هم تهیه کرد. و با استفاده از آن می توان به کاهش انتشار گازهـای گلخانـه ای و حفـظ ذخـایر هیدروکربنی کمک کرد.

از دی متیل اتر میتوان در چرخه های با بازده بالا ماننـد پیـل سـوختی و دیـزل بـرای تولیـد انـرژی استفاده کرد. به این ترتیب اتلاف انرژی به صورت گرما کاهش می یابد. یکی از مزیت های دی متیل اتر این اسـت که از آن هم در پیل های سوختی مستقیم و هم خوراک ریفرم شده می توان استفاده کرد.

احتراق دی متیل اتر نسبت به سوختهای رقیب ، آلاینده کمتری را منتشر می کند. دی اکسید کـربن منتشر شده به انرژی تولیدی از سوختهای مایع مانند دیزل بهتر است. برای سنتز متانول ، جای چندانی برای افزایش بازده وجود ندارد. در آینده ممکن است دی متیـل اتـر حامل انرژی جذابتری از متانول در نظر گرفته شود.

زیرا سنتز آن از نظـر ترمودینـامیکی مـساعدتر است. در کشور ما نیز با توجه به ذخایر گازی کنار ساحل ، می توان به دی متیل اتر به عنوان یک حامـل انـرژی مناسـب برای مصرف داخلی و صادرات توجه کرد.

 

کاربردها و موارد مصرف دی متیل اتر

به عنوان ماده اولیه (عامل متیل کننده) و به همراه تری اکسید گوگرد برای تولید دی متیل سولفات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد ، دی متیل اتر به عنوان یک حلال و عامل استخراج در دمای پایین کاربرد دارد.

در ساخت بسیاری از مواد از جمله مواد پتروشیمی کاربرد دارد

تولید حشره کش ‌ها

تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد و استفاده به عنوان سوخت پاک با انرژی بالا

سنتز ترکیبات آلی

استفاده به عنوان یک معرف آزمایشگاهی

استفاده برای درمان زگیل

استفاده در تولید محصولات آرایشی

استفاده برای ساخت چسب

در طی فرآیند مونسانتو که یک روش صنعتی برای سنتز اسید استیک با استفاده از کربونیلاسیون کاتالیتیکی متانول است می تواند به اسید استیک تبدیل شود.

استفاده به عنوان سوخت در سوخت خودرو ، سوخت سلول ‌های سوختی و سوخت نیروگاه‌ ها

تولید دی متیل اتر با متانول 99/99 درصد و استفاده ار آن در گرمایش و پخت و پز و تولید برق

 

 

 

فروش متانول 99/99 درصد

فروش متانول 99/99 درصد

 

 

 

منبع: https://fa.wikipedia.org/