تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد

مقدمه

هدف از ارائه این مقاله بررسی نحوه تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد می باشد. متیل‌آمین ( Methylamine) یک ترکیب شیمیایی است. این ترکیب ، یک گاز بی ‌رنگ با بوی آمونیاکی و یک ماده سمی و مشتعل شونده می باشد. تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد ، به صورت تجاری از واکنش آمونیاک با متانول در حضور کاتالیزور آلومینیم سیلیکات تهیه می ‌شود. دی ‌متیل‌آمین و تری‌متیل‌آمین نیز تولید می‌شوند.

در غلظت های بالا تمامی متیل آمین ها بوی آمونیاک می دهند. متیل آمین ها ، محلول در حلال های مختلف آلی از جمله متانول ، اتانول ، دی متیل فرمامید (Dimethylformamide) و اتیلن گلایکول (Ethylene Glycol) می باشند.

با توجه به تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد ، شرکت متانول ایران با فروش متانول 99/99 درصد ، متانول مورد نیاز کارخانجات و تولید کنندگان را به صورت عمده و خرده تامین می نماید.

با تامین متانول به صورت گسترده و مداوم توسط شرکت متانول ایران و تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد و عرضه آن به بازار می ‌توان آن را در صنایع مرتبط برای کاربردهای مختلف استفاده نمود. این شرکت به دلیل تهیه و تامین متانول مورد نیاز صنایع و صادرات آن توانسته است. به یکی از بزرگترین تامین کنندگان متانول تبدیل شده و وارد رقابت با سایر شرکت ‌های دیگر شود.

این شرکت با همکاری شرکت استیک ایران ، شرکت آب اکسیژنه ایران و شرکت کربنات ایران در زمینه تامین متانول و سایر مواد اولیه شیمیایی فعالیت می نماید. یکی از مهمترین هدف‌ های این مجموعه تهیه و تامین محصولات شیمیایی با کیفیت و با قیمتی مناسب می ‌باشد. که برای محقق شدن این هدف ، متانول را از شرکت‌های معتبری چون زاگرس ، شیراز و کاوه تامین نموده و در اختیار مصرف کننده و تولید کنندگان قرار می‌ دهد.

وجود انبارهای گسترده و متعدد این مجموعه در سطح کشور ، سبب شده تا این شرکت همیشه محصول مورد نیاز بازار را در اختیار داشته و در موقع نیاز به مصرف کنندگان عرضه نماید. تمامی محصولات شیمیایی موجود در این شرکت از ایمنی بالایی برخوردار بوده و دارای استانداردهای جهانی می‌ باشند.

لذا مصرف کنندگان و خریداران می‌توانند جهت تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد ، با خیالی راحت محصول خود را به صورت عمده و خرده و در بسته ‌بندی ‌های مختلف خریداری نموده و در سریع ‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرند.

 

مشخصات شیمیایی مورد نیاز در تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد

در این بخش نیز می خواهیم به بررسی مشخصات شیمیایی مورد نیاز در تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد بپردازیم. متیل آمین یک گاز بی رنگ با بوی تند آمونیاکی است. این گاز قابل اشتعال بوده و در آب و بسیاری از حلال های آلی حل می شود. و به همین جهت نیز تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

متیل آمین یک ماده شیمیایی ضروری برای بسیاری از کاربردها از جمله تولید مواد شیمیایی دیگر ، آفت کش ها ، حلال ها و سورفکتانت ها می باشد. این ماده به عنوان یک حلال ، کاتالیزور و ماده اولیه برای تولید سایر مواد شیمیایی استفاده می ‌شود. و در سال 1844 برای اولین بار توسط شیمیدان فرانسوی آنتوان فرانسوا کورتس ، متیل آمین کشف شد.

او متیل آمین را از واکنش متانول با آمونیاک در حضور یک کاتالیزور قلیایی تولید کرد. متیل ‌آمین یک مولکول نوکلئوفیل قوی است.زیرا یک آمین هیدروژن‌ دار بوده و  به عنوان یک آمین ، یک باز ضعیف در نظر گرفته می شود.

 

مشخصات فیزیکی و شیمیایی متیل آمین

جرم مولی = 31.6 گرم بر مول

شکل ظاهری = گاز بدون رنگ

دمای ذوب = منفی 93.10 درجه سلسیوس

انحلال ‌پذیری در آب = 1.089 کیلوگرم بر لیتر

فشار بخار = 186.10 کیلو پاسکال

گرانروی = 230 μPa s (at 0 °C)

گشتاور دوقطبی = D  1.31

 

کاربردهای متیل آمین

از کاربردهای صنعتی این ماده میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

تولید حلال

ساخت صابون

جلوگیری از خوردگی لوله ‌ها

تسریع در جوشاندن لاستیک ‌ها

استفاده در تهیه مواد رنگی و جذب گازهای اسیدی در فرایندهای خاص

استفاده به عنوان ماده اولیه در تولید بسیاری از محصولات شیمیایی به عنوان ماده اولیه در تولید داروها

تولید مواد شیمیایی مانند افدرین و تئوفیلین

تولید آفت کش ها ، مانند کربوفوران و کرباریل

استفاده در صنایعی مانند  رنگرزی ‌، رنگ ، تولید مواد شیمیایی و داروسازی

استفاده در واکنش‌های شیمیایی جهت افزایش سرعت واکنش

تولید پلیمرها

تولید نهاده ‌های کشاورزی و داروسازی و محصولات شیمیایی

عنوان حلال در تصفیه و خالص سازی آب

صنایع نساجی

به عنوان ماده اصلی در استخراج بوتادین از برش ۴ کربن

تولید صابون به عنوان فعال کننده سطحی و بازدارنده‌های خورگی

 

تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد

تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد

 

انواع متانول 99/99 درصد  قابل ارائه توسط شرکت متانول ایران

 

 

انواع متانول 99/99 درصد

قابل ارائه توسط شرکت

متانول ایران

متانول 99/99 درصد شیراز

متانول 99/99 درصد کاوه

متانول 99/99 درصد زاگرس

 

 

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

 

روند کلی تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد

در این قسمت به بررسی کلی روند تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد خواهیم پرداخت. متیل آمین یک ترکیب شیمیایی است که شکل ظاهری این ترکیب ، گاز بی رنگ با بوی آمونیاکی می باشد. همچنین یک ماده سمی و مشتعل بوده و به صورت تجاری از واکنش آمونیاک با متانول در حضور کاتالیزور سیلیکات تهیه می ‌شود.

در فرآیند تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد ، متیل آمین ها در سه نوع منو متیل (MMA) ، دی متیل آمین (DMA) و تری متیل آمین (TMA) تولید می شوند. و عمده مشتقات متیل آمین ها ، متیل دی اتانول آمین ، دی متیل فرمالید ، دی متیل استامید ، نرمال متیل پیرولدین و کولین کلراید( Choline chloride) می باشند.

نحوه تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد

در فرآیند تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد ، آمونیاک و متانول جهت رسیدن به شرایط مناسب واکنش ، ابتدا توسط پمپ ، فشار آنها افزایش یافته و سپس در میکسر با یکدیگر مخلوط می‌ شوند. پس از آن به منظور افزایش دما تا ۴۲۰ درجه سانتی‌گراد ، در پنج مبدل پوسته لوله و یک هیتر برقی گرم می‌ شوند.

مبدل اول با خروجی یکی از برج های واحد جریان خوراک را گرم می‌کند. سپس مبدل دوم با بخار ، و مبدل های دیگر با محصول خروجی از راکتور ، دما را افزایش می دهند. بدین ترتیب مخلوط جریان خوراک تا دمای ۴۲۰ درجه افزایش دما یافته و آماده ورود به راکتور می ‌شود.

محصولات خروجی از راکتور مطابق با سری واکنش ‌های ذکر شده ، مونو متیل آمین ، دی متیل آمین و تری متیل آمین ، آمونیاک و متانول واکنش نداده و آب می ‌باشند. این محصولات باید در برج‌ های تقطیر از یکدیگر جدا و به مخازن ذخیره ‌سازی محصول ارسال شوند.

 

مراحل تولید متیل آمین با متانول 99/99 درصد

بخش واکنش در حضور کاتالیست :

واکنش آمونیاک و متانول در حضور کاتالیست در راکتور

بخش برج جداسازی آمونیاک :

هدف اصلی این برج جداسازی ترکیب آزئوتروپ تری متیل آمین و آمونیاک از بالای برج می ‌باشد. این ترکیب پس از استحصال از بالای برج مجددا به عنوان خوراک به میکسر به عنوان خوراک اولیه راکتور فرستاده می شود. از پایین برج ترکیب مونو ، دی و تری متیل آمین ، متانول و آب به دومین برج (Extraction tower) ارسال می ‌شود.

بخش برج استخراج :

هدف اصلی این برج جداسازی تری متیل آمین از بالای برج و ارسال به مخزن ذخیره سازی به عنوان محصول می باشد. مابقی ترکیبات شامل مونو،دی متیل آمین ، متانول و آب جهت جداسازی مخلوط مونو و دی متیل آمین (با یکدیگر) به سومین برج (Dehydration tower) ارسال می‌ شود.

برج آب زدایی :

هدف اصلی این برج جداسازی ترکیب و مخلوط مونو و دی متیل آمین از بالای برج می‌ باشد. البته لازم به ذکر است که این ترکیب در حین خروج از بالای برج تقطیر حاوی مقدار بسیار اندکی (trace) آب و متانول می‌ب اشد. از پایین این برج یک خروجی با ترکیب (مونو متیل آمین ، متانول و آب) با دو مقصد متفاوت خارج می‌شود.

یک خط به برج بازیافت متانول ارسال می‌شود و یک خط به برج استخراج هدایت می‌گردد. خروجی بالای برج آب‌ زدایی به برج تقطیر متیل آمین (Methylamine distillation tower) ارسال می‌گردد. تا مونومتیل از بالای برج مذکور و دی متیل آمین از پایین برج مذکور جدا و به مخزن ‌های ذخیره سازی به عنوان محصول ارسال گردد.

برج تقطیر متیل آمین :

همانگونه که قید شد ترکیب مونو و دی متیل آمین به همرا مقدار بسیار اندکی آب و متانول از بالای برج تقطیر وارد برج تقطیر متیل آمین می ‌شود. تا مونو متیل آمین از بالای برج و دی متیل امین از پایین برج به روش تقطیر از یکدیگر جدا شوند.

برج بازیافت متانول :

همانگونه که بیان شد از پایین برج تقطیر یک خط شامل مونومتیل آمین ، متانول و آب جهت خالص ‌سازی آب وارد برج بازیافت متانول می‌ شود. در این برج آب از پایین برج به صورت خالص جدا که بخشی از آن در مبدل یکی از برج های تقطیر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. از بالای برج نیز ترکیب متانول، مونومتیل آمین و مقدار بسیار اندکی آب خارج می شود.

 

 

فروش متانول 99/99 درصد

فروش متانول 99/99 درصد

 

 

 

منبع: https://fa.wikipedia.org/