کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک

مقدمه

در این مقاله به توضیح در مورد کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک خواهیم پرداخت. متانول بنا به دلایل اقتصادی جهت تولید اسید استیک مقرون به صرفه می ‌باشد. چرا که دارای قیمت مناسبی بوده و از لحاظ کیفیت دارای کیفیت بالایی می‌باشد. و به این دلیل کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.

این ماده ز طریق کربنیلاسیون متانول در فشار بالا اسیداستیک تولید می‌شود. از سال ۱۹۲۰ این روش اختراع شده و تا به حال نیز مورد استفاده بسیاری از صنایع قرار می ‌گیرد. بیشتر اسید استیک جهان به روش کربن ‌دار کردن متانول تولید می ‌شود. و حدود ۷۵ درصد از اسید استیک تولید شده برای استفاده‌های صنعتی ، از کربن ‌دار کردن متانول به دست می ‌آید.

متانول به دلیل داشتن قیمت مناسب و کاربرد و ویژگی ‌های منحصر به فرد به یک محصول مهم صنعتی تبدیل شده و مورد توجه اکثر صنایع قرار گرفته است. و با توجه به کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک ، میزان تقاضا برای خرید این محصول در حال افزایش می ‌باشد.

که برای تهیه و تامین آن باید کارخانه ها و تولید کنندگان میزان ظرفیت خطوط تولید متانول را افزایش دهند. تا بتوانند پاسخگوی نیاز فعلی بازار باشند. شرکت متانول ایران نیز با چندین سال سابقه و با همکاری شرکت کربنات ایران ، شرکت آب اکسیژنه ایران و شرکت استیک ایران  در زمینه فروش متانول 99/99 درصد و تامین سایر مواد اولیه شیمیایی فعالیت می نماید.

وطی سال های اخیر توانسته است به یکی از بزرگترین تامین کنندگان مواد شیمیایی تبدیل شود. همچنین این شرکت توانسته است نمایندگی ‌های شرکت ‌های شیراز ، زاگرس و کاوه را اخذ نموده و نسبت به تهیه و فروش محصولات آن ها اقدام نماید.

این شرکت می‌تواند مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی را به صورت مستمر و مداوم تهیه و تامین کرده و آنها را نسبت به واردات بی ‌نیاز نماید. با توجه به کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک ، صنایع داخلی با تامین محصول مورد نیاز خود از تولیدات داخلی تاثیر بسزایی در کاهش واردات داشته و نسبت به ارزآوری و درآمد زایی گام مهمی را برداشته اند.

 

نحوه کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک

در این بخش نیز نحوه کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک را مورد بررسی قرار خواهیم داد. به دلیل افزایش تقاضا برای خرید اسید استیک ، نیاز به یک فناوری جدید و مواد اولیه پایدار برای تولید این ماده شیمیایی الزامی می باشد. با توجه به کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک ، روش های تولید این ماده دسته بندیهای وسیعی را شامل می شوند.

اسید استیک به عنوان یک ماده شیمیایی پرکاربرد در جهان تقاضای بسیار بالایی دارد. و تقریبا سالیانه ۱۵ میلیون تن از این ماده برای کاربردهای شیمیایی ، صنعتی و غذایی تولید و مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در کنار کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک ، این محصول توسط دو فرایند اصلی که شامل مسیر شیمیایی و تخمیری می ‌باشد تهیه و تولید می‌گردد. بر طبق تحقیقات انجام شده متانول را توسط کربن دی اکسید و هیدروژن به اسید استیک تبدیل می ‌کنند.

 

 

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک

 

انواع متانول 99/99 درصد  قابل ارائه توسط شرکت متانول ایران

 

 

انواع متانول 99/99 درصد

قابل ارائه توسط شرکت

متانول ایران

متانول 99/99 درصد شیراز

متانول 99/99 درصد کاوه

متانول 99/99 درصد زاگرس

 

 

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

 

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک و روشهای شیمیایی تولید آن

روش ‌های کاتالیزوری همگن و ناهمگن یکی از روش‌های شیمیایی تهیه اسید استیک می‌ باشند. که کنار کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک ، فرایندهایی از جمله کربنیلاسیون متانول ، اکسیداسیون آلدهید و اکسیداسیون هیدروکربن وجود دارد. که کربونیلاسیون متانول بهترین و شناخته شده‌ترین روش می ‌باشد. روش های شیمیایی تولید اسید استیک عبارتند از:

فرایند کربونیلاسیون متانول

یکی از پرکاربردترین راه ها برای تولید تجاری اسید استیک ، فرایند مونسانتو می باشد. این فرایند که با نام فرایند مونسانتو شناخته می شود. یک روش موثر و مهم است که در این فرایند متانول و کربن مونوکسید در فاز مایع در حضور کاتالیزور در دمای 150 تا 200 درجه سانتی گراد و فشار 30-50  بار واکنش می دهند. در این واکنش 95% اسید استیک و 5% محصولات جانبی مانند اسید فرمیک تولید می شود.

فرایند اکسیداسیون استالدهید

این واکنش در حضور یک حلال به نام متیل استات با استفاده از یک کاتالیزور همگن در فاز مایع ادامه می‌ یابد.. همچنین یدید هیدروژن در این واکنش به عنوان یک محرک قلیایی حضور دارد. از واکنش متانول با یدید هیدروژن آب تولید می ‌شود. که مقدار کنترل شده آب برای این واکنش لازم است. بسته به غلظت آب ، سرعت این واکنش تغییر می ‌یابد.

با گذشت زمان و کامل ‌تر شدن این فرایند راه ‌های مختلفی برای جداسازی اسید استیک خالص از آب و سایر محصولات جانبی ارائه شده است. این فرایند با کاتالیزور مبتنی بر کبالت و کروم در فشار ۵۵ بار و دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد انجام می ‌پذیرد. ابتدا با اکسیداسیون اتیلن با پالادیوم و کلرید مس استالدهید را تولید می ‌کنند. سپس آن را اکسید کرده تا اسید ستیک تولید شود.

فرایند اکسیداسیون هیدروکربن

در این روش از هیدروکربن‌ هایی ذخایر نفتی مانند بوتان و نفتا استفاده می ‌شود. جهت استفاده از این هیدروکربن ‌ها باید از استات کبالت و کاتالیزور کروم برای تولید اسید استیک استفاده کرد. این فرایند در محدوده دمایی ۱۵۰تا ۲۳۰ درجه سانتیگراد و فشار ۵۰ تا ۶۰ بار انجام می‌گیرد.

در روش اکسیداسیون هیدروکربن اسید استیک به صورت خالص تولید نمی ‌شود. در این واکنش به دلیل حضور مواد اولیه نفتی محصولات جانبی چون اسیدفرمیک ، اسید پرویونیک و استون نیز تولید می‌ شود.

روش تخمیر

این فرایند را می توان به دو مرحله تیمار با مخمر و باکتری های استیک اسید تقسیم کرد. این مسیر برای تولید اسید استیک با درجه غذایی که سرکه نام دارد سازگاری دارد. در این فرایند معمولا از منابع تجدید پذیر مانند سیب ، انگور ، عسل ، نیشکر و غیره استفاده می کنند.

 

خواص فیزیکی و شیمیایی مرتبط با کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک

نام محصول = اسید استیک (جوهر سرکه یا اتانوییک اسید)

درصد خلوص = 98 درصد

فرمول شیمیایی     =  CH3COOH

دانسیته = 1.049 گرم بر سانتی متر مکعب

نقطه ذوب =         16.6 درجه سانتی گراد

ویسکوزیته =        1.22 میلی پاسکال ثانیه

نقطه اشتعال =      104 درجه فارنهایت

نقطه جوش =       118 درجه سانتی گراد

 

اسید استیک در بازار با نام های جوهر سرکه ، اتانوییک اسید ، جوهر انگور ، اسید اتیلیک ، متان کربوکسیلیک اسید ، هیدروژن استات، اسید استیک گلاسیال و اسید سرکه شناخته می شود. اسید استیک در دسته اسیدهای کربوکسیلیک قرار می گیرد. اسید استیک ترکیبی شیمایی با فرمول CH3COOH ، بویی تند و به صورت مایع بی رنگ بوده و دارای pH در غلظت 1 مولار برابر با 2.4 بوده و یک اسید ضعیف به شمار می رود.

این اسید دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچی می باشد. اسیداستیک در حلال های قطبی و حلال های غیر قطبی مانند کلروفرم و هگزان  محلول است.  خاصیت حلال پذیری و قابل قبول اسید استیک ، آن را به عنوان یک ماده حلال شیمیایی مفید در تولید دی متیل ترفتالات تبدیل می کند. اسید استیک به عنوان یک ماده شیمیایی کاربردی در بسیاری از بخش ‌های صنعتی داروسازی ، کشاورزی ، زنبورداری ، پزشکی ، داروسازی ، مصارف خانگی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

 

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک و موارد مصرف این محصول

حال به کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک و موارد مصرف این محصول خواهیم پرداخت.

از این ماده در بخش کشاورزی به صورت رقیق شده برای از بین بردن علف ‌های هرز و قارچ ‌های گیاهان استفاده می ‌شود. اسید استیک در زنبورداری برای از بین بردن انگل‌ها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. که زنبورداران اسید استیک را در پاییز یا زمستان برای استریل کردن محل نوزادان و کندوها در برابر این عوامل بیماری ‌زا استفاده می‌کنند.

از ترکیب استیلن و اسید استیک  از طریق اکسیداسیون اتیلن ، پلیمر پلی وینیل استات به دست می ‌آید. که از این پلیمر به عنوان چسب سفید ، چسب چوب ، چسب کاغذ و چسب نجاری برای اتصالات استفاده می‌ شود.

استفاده در مصارف خانگی به عنوان پاک کنندگی خانگی برای تجزیه کثیفی ‌ها و از بین بردن میکروب‌ ها

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک و استفاده از اسید استیک در صنایع غذایی به عنوان یک طعم دهنده ، مواد نگهدارنده آنتی باکتریال و ضد کپک

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک و کاربرد این اسید در صنعت رنگرزی برای خنثی نمودن محیط قلیایی حمام ، این اسید رنگ  ‌ها را رقیق کرده و باعث شفافیت و جلای رنگ می ‌شود.

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید اسید استیک و مصرف این محصول به عنوان یک ماده رسوب زدای بسیار موثر و خوب

از این ماده به عنوان یک حلال کاربردی در تولید ترفالیک اسید استفاده می ‌شود.

در ساخت فیلم‌ها و منسوجات عکاسی

مصرف در محصولات ضد یخ

استفاده در تولید پت

استفاده در تولید نفت

صنعت نساجی

در علم پزشکی برای کنترل سرطان

این ماده به دلیل خاصیت ضدعفونی کنندگی که دارد می ‌تواند. در برابر بسیاری از باکتری ‌ها موثر عمل کرده و آنها را از بین ببرد. به دلیل این خاصیت ، از این ماده در تهیه قطره‌های ضد عفونی کننده استفاده می ‌شود.

 

فروش متانول 99/99 درصد

فروش متانول 99/99 درصد

 

 

 

منبع: https://fa.wikipedia.org/