مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت

مقدمه

در این مقاله به بررسی چگونگی مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت خواهیم پرداخت. از متانول به عنوان نوعی سوخت در وسایل نقلیه استفاده می ‌شود . حدود ۴۵ درصد از متانول تولید شده در جهان برای کاربردهای مرتبط با انرژی استفاده می ‌شود. و در سال های اخیر نیز ، مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت رواج بیشتری یافته است.

سوخت متانول یک سوخت زیستی مناسب و جایگزین برای احتراق داخلی و موتورهای دیگر است. میزان درخواست برای مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت نسبت به سایر سوخت ‌های دیگر در حال افزایش بوده چرا که این سوخت در مقایسه با بنزین برای محیط زیست بی‌خطر بوده و نسبت به اتانول هزینه کمتری برای تولید پایدار دارد.

شرکت متانول ایران در راستای تامین و فروش متانول 99/99 درصد ، جهت مصارف مختلف این محصول را به صورت خرده و عمده به فروش می ‌رساند. و تمامی انبارهای خود را که در سطح کشور وجود دارند. از متانول ۹۹/۹۹ درصد موجود نموده است. و با همکاری شرکت آب اکسیژنه ایران ، شرکت کربنات ایران و شرکت استیک ایران در تامین متانول و سایر مواد اولیه شیمیایی فعالیت می نماید.

متانول یک محصول صادراتی بوده که علاوه بر تامین آن به عنوان ماده اولیه برای صنایع داخلی باید برای صادرات نیز تهیه و تامین گردد. از این رو تولید کنندگان و کارخانجات داخل کشور جهت تولید متانول میزان ظرفیت خطوط تولید خود را افزایش داده ‌اند. تا بتوانند متانول مورد نیاز صنایع داخلی را تامین کرده و علاوه بر آن به صادرات این محصول نیز بپردازند.

 

مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت

در این بخش نیز می خواهیم به بررسی نحوه مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت بپردازیم. اهمیت و ویژگی خاص این ماده سبب مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت در راستای توسعه پایدار و حفظ منابع و محیط ‌زیست در برخی کشورها شده است. زیرا امکان تولید آن از منابع تجدیدپذیر یا دی ‌اکسید‌کربن تولید شده از سایر منابع وجود دارد.

در واقع متانول به همراه هیدروژن و هیدرو‌متان (مخلوط هیدروژن و متان در یک فاز) ، سه واسطه مهم ذخیره انرژی محسوب می ‌شوند. همچنین تولید متانول را می‌توان در راستای تکنولوژی‌های «گاز به مایع» محسوب کرد. متانول به ترتیب از هیدروکربن یا منابع تجدیدپذیر ، به ویژه گاز طبیعی و زیست توده ساخته شود.

همچنین می‌تواند از دی اکسید کربن و هیدروژن سنتز شود. امروزه از سوختهای دیزلی و بنزین برای وسایل نقلیه سنگین و سواری و همچنین تامین انرژی الکتریکی و برآورده کردن نیازهای از این نوع استفاده می شود .ولی متاسفاته به دلیل افزایش تقاضا در سال های اخیر جهت استفاده از این نوع سوخت و تجدید ناپذیر بودن سوختهای فسیلی باید به دنبال انرژی پاکتر جهت جلوگیری از وقوع بحران انرژی و بهره گیری از سوختهای بهتر بود. که مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت یکی از این موارد می باشد.

از پیامدهای منفی که در اثر مصرف سوخت های فسیلی برای شهرهای بزرگ به وجود می آید. ایجاد آلودگی ها شدید و به دنبال آن بیماری های ریوی می باشد. این مشکل کشورهای بزرگ و صاحب فناوری را بر این وا داشته است. که وارد عمل شده و جایگزین مناسبی برای سوختهای فسیلی بدست آورند. در حال حاضر کشورهای پیشرفته تحقیقات گسترده ای را جهت دست یابی به انرژی و سوختی پاکتر به انجام رسانده اند.

موسسه بین المللی انرژی با بررسی هایی که بر روی مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت انجام داده است. به این نتیجه رسیده است. که با توجه به اینکه عمده ای خودروها در جهان از نوع احتراق (ICE) هستند. باید در حال حاضر و در آینده به دنبال سوختی تجدیدپذیر باشیم.

در کشورمان نیز اکثریت خودروها از نوع احتراق (ICE) هستند. که این مسئله باعث می شود تا ما در حال حاضر و در سال های آینده به سوخت نیاز داشته باشیم.  بنابراین باید به دنبال نوعی از سوخت بود که باعث کاهش آلودگی های هوایی شده

و از نوع انرژی تجدیدپذیر و سوخت هایی با کربن کم باشد.

در دستورالعمل انرژی تجدیدپذیر (RED) اتحادیه اروپا ، اعضا باید تا سال ۲۰۳۰ سهم انرژی ‌های تجدیدپذیر در بخش حمل‌ و‌ نقل را به حداقل ۱۴ درصد برسانند. این سوخت ‌های تجدیدپذیر شامل بیوفیول ، بیوگاز ، سوخت‌ های مایع و گازی تجدیدپذیر با منشأ بیولوژیک ، سوخت ‌ها با کربن ریسایکل شده و برق می باشند.

برخی از کشورهای هم چون کشور چین در راستای تهیه و تامین سوخت پاک وارد عمل شده و در این زمینه سرمایه گذاری کرده است و مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت را به سبد انرژی خود اضاف کرده است.  متانول یکی از سوخت ‌های کم ‌کربن است. که حتی قابلیت تولید با کربن ریسایکل شده را دارد. و از این رو با تولید آلاینده‌ه ای کمتر ، قابلیت استفاده به عنوان سوخت (به ویژه سوخت خودرو) را دارد.

موتورهای الکلی در مقایسه با موتورهای بنزینی راندمان انرژی بالاتری (حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد) دارند. متانول پتانسیل بالایی به عنوان سوخت در مصارف مختلف را دارد. مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت ، روند افزایشی قابل توجهی داشته اما آینده آن بستگی به پیشرفت ‌های تکنولوژی و قوانین زیست ‌محیطی منطقه ‌ای دارد.

با استفاده از سوخت متانول می توان نسبت تراکم موتور را تا 20 افزایش داد. تولید گاز آلایندگی CO در موتور نیز تا 84 درصد کاهش می یابد. در شرایط هندسی و احتراقی مشابه برای دو موتور ، می توان با استفاده از متانول بازده حرارتی را تا 6 درصد نسبت به بنزین افزایش داد.

 

مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت

مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت

 

 

انواع متانول 99/99 درصد  قابل ارائه توسط شرکت متانول ایران

 

 

انواع متانول 99/99 درصد

قابل ارائه توسط شرکت

متانول ایران

متانول 99/99 درصد شیراز

متانول 99/99 درصد کاوه

متانول 99/99 درصد زاگرس

 

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

 

مزایای مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت خودرو

حال در این قسمت می خواهیم به معرفی مزایای مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت خودرو بپردازیم. از مهمترین‌ ویژگی‌ های متانول برای مخلوط شدن با بنزین می توان به عدد اکتان بالا ، احتراق با راندمان بال ا، تولید آلاینده‌ های کمتر و قیمت نسبتا پایین آن اشاره کرد.

مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت می‌تواند راندمان حراراتی موتور را افزایش داده و انتشار آلاینده‌هایی نظیر    M ، NOX ، مونو اکسیدکربن و هیدروکربن را  کاهش دهد. متانول در دمای پایین‌تری نسبت به بنزین احتراق می یابد. که (علاوه برکاهش میزان تولید NOX) به لحاظ ایمنی در بخش حمل‌ و‌ نقل نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

عدد اکتان متانول به دلیل بالا بودن باعث بهبود عملکرد موتور شده و اکونومی سوخت را بهبود می‌ بخشد. متانول حرارت تبخیر بالاتری دارد. لذا دمای هوای ورودی را کاهش داده و توان و گشتاور موتور را افزایش می ‌دهد. البته همین خاصیت به همراه عدد اکتان بالاتر ، متانول را برای موتورهای با نسبت تراکم بالا و با توان خروجی بالاتر مناسب می ‌سازد.

حتی متانول می‌تواند در موتورهای Ignition Spark با نسبت تراکم بالا در کاربردهای حرفه‌ای خاص جایگزین سوخت دیزل شود. متانول دمای خود احتراقی بالاتری نسبت به بنزین دارد که آن را برای انتقال و ذخیره‌سازی ، ایمن تر از بنزین کرده است.

متانول محدوده اشتعال بالاتری از بنزین دارد. که باعث شده به عنوان سوخت موتورهای دیزلی استفاده شود. البته دی ‌متیل ‌اتر که از متانول حاصل می ‌شود. به دلیل ویژگی های شیمیایی که دارد برای استفاده در موتورهای دیزلی بهتر است. متانول خالص ، فشار بخار کمتری نسبت به بنزین به عنوان شاخص و نماد فراریت دارد. بنابراین خطر انفجار کمتری نسبت به بنزین خواهد داشت.

چنانچه مسافت طی شده خودرو بر حسب محتوای انرژی سوخت در نظر گرفته شود. مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت یا سوخت های حاوی متانول راندمان بالاتری دارند. کشور چین بیشترین تجربه و فعالیت را در زمینه مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت خودرو دارد. بیش از ۱۶ استان چین در این برنامه که شامل استفاده از سوخت با متانول به میزان ۵ درصد تا ۱۰۰ درصد هستند مشارکت دارند.

چین همچنین تجربه اختلاط متانول با دیزل یا استفاده به عنوان جایگزین دیزل در خودروها را دارد. کشورهایی چون دانمارک ، نیوزلند ، ژاپن و انگلستان برنامه‌های متعددی را جهت مصرف متانول 99/99 درصد به عنوان سوخت خودرو مورد بهره برداری قرار داده اند.

در اروپا بنزین با سه درصد متانول مجاز است. در کشور فرانسه به جای متانول سوخت حاوی ۸۵ درصد اتانول ، به عنوان ارزان‌ترین سوخت خودرو (بدون مالیات) عرضه می ‌شود. که نشانه تجربه در زمینه سوخت‌های الکلی است.

آزمایش‌ها و بررسی‌های انجام شده نشان می‌ دهد متانول در موتورهای بنزینی با تغییرات و اصلاحات اندکی قابل استفاده است. این اصلاحات می‌تواند جزئی باشد. به طور مثال استفاده از کیت تبدیل سوخت جهت تنظیم تزریق سوخت متانول یا مخلوط به جای بنزین ، از جمله این موارد می باشند.

 

 

فروش متانول 99/99 درصد

فروش متانول 99/99 درصد

 

 

 

 

منبع: https://fa.wikipedia.org/