کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین

مقدمه

در این مقاله به بررسی کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین خواهیم پرداخت. تهیه متیل متاکریلات با استفاده از متانول برای تولید انواع لامینیت ها و انواع ورنی یکی از مهم ترین موارد کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین می باشد. متانول یک ترکیب شیمیایی با فرمول  CH3OH | CH3OH بوده و ساده‌ترین نوع الکل است.

متانول به طور عمده در صنایع به عنوان یک خوراک میانی جهت تولید سایر مواد شیمیایی که محدوده کاربرد وسیعی دارند. مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتیکه ظرفیت تولیدکنندگان متانول افزایش یابد. قیمت تمام شده این ماده به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته و تعداد مصرف کنندگان نیز فزایش می یابد.

شرکت متانول ایران با سابقه ای شولانی یکی از بزرگترین شرکت های فروش متانول 99/99 درصد در سطح کشور می باشد. که با همکاری شرکت آب اکسیژنه ایران ، شرکت کربنات ایران و شرکت استیک ایران در زمینه تامین مواد اولیه شیمیایی فعالیت می نماید.

در طی چند سال اخیر به دلیل افزایش تقاضا جهت خرید متانول این شرکت وارد عمل شده و توانسته نمایندگی های شرکت های معتبری چون زاگرس ،کاوه و شیراز را کسب نموده و مقدار زیادی از نیاز بازار را تهیه و تامین کند. و این محصول را در انبارهای خود موجود نماید تا در صورت نیاز در اختیار صنایع مرتبط قرار دهد.

با توجه به کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین ، این محصول مورد توجه اکثر صنایع مرتبط قرار گرفته در نتیجه میزان مصرف آن  افزایش یافته است. همچنین وجود کارخانجات و تولید کنندگان متانول در داخل کشور که توانسته ‌اند این محصول را با کیفیتی و قیمیت مناسب ، مطابق استانداردهای جهانی تولید کنند.

سبب شده است تا صنایع داخلی این محصول را از تولیدکنندگان داخلی تهیه کرده و دیگر نیازی به واردات متانول  از کشورهای خارجی نداشته باشند. به دلیل کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین ، شرکت متانول ایران این محصول را از شرکت ‌های معتبر ، با کیفیت مناسب و قیمتی مقرون به صرفه به صورت مستمر و مداوم تهیه و تامین کرده و در اختیار مصرف کنندگان قرار می ‌دهد.

مصرف کنندگان می ‌توانند محصول مورد نیاز خود را به صورت عمده و خرده در بسته‌ بندی‌های مختلف و با ایمنی بالا تهیه نمایند. از مهمترین مزیت‌ های این شرکت نسبت به سایر شرکت‌ های دیگر وجود شعبات متعدد در سطح کشور از جمله شهرهای تهران و تبریز و همچنین وجود امکانات گسترده و پیشرفته حمل و نقلی می ‌باشد.

 

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین و بررسی ویژگی های شیمیایی و فیزیکی آن

در این بخش نیز می خواهیم به توضیح در مورد کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین و بررسی ویژگی های شیمیایی و فیزیکی آن بپردازیم. متانول به نام متیل الکل و الکل چوب هم شناخته می ‌شود. متانول یک ترکیب شیمیایی با فرمول  CH3OH بوده و ساده‌ترین نوع الکل است.

متانول مایعی سبک ، فرار ، بدون رنگ و قابل اشتعال است. و در اثر سوختن در هوا ، دی‌اکسید کربن و آب تولید می ‌کند. شعله سوختن متانول بی‌رنگ یا سفید رنگ می باشد. این ترکیب از متابولیسم غیرهوازی ، گونه‌ های زیادی باکتری تولید می شود. در نتیجه مقدار اندکی از بخار متانول در جو وجود دارد. متانول یکی از محصولات مهم پتروشیمی است.

که در تولید مواد متعددی همچون فرمالدئید ، متیل ترشیری بوتیل اتر (MTBE) ، اسید استیک و حلالها به کار برده می‌شود. و مهمترین کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین می باشد. متانول در واقع یک سوخت الکلی بوده که درحال حاضر قسمت عمده آن در جهان ازطریق فرآیند اکسیداسیون و هیدرولیز گاز طبیعی (متان) بدست می‌آید.

که این فرآیند اقتصادی ترین روش تولید متانول در جهان است. متانول یک منبع انرژی پاک است که برای سوخت خودروها ، کامیون‌ها ، اتوبوس‌ها، کشتی‌ها، پیل‌های سوختی، دیگ‌ها و اجاق‌ها استفاده می‌شود.

 

 

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین

 

انواع متانول 99/99 درصد  قابل ارائه توسط شرکت متانول ایران

 

 

انواع متانول 99/99 درصد

قابل ارائه توسط شرکت

متانول ایران

متانول 99/99 درصد شیراز

متانول 99/99 درصد کاوه

متانول 99/99 درصد زاگرس

 

 

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

 

 

خواص فیزیکی و شیمیایی متانول

وزن مولکولی: 32.04 گرم بر میلی لیتر

نام های دیگر: الکل چوب – متیل الکل

گرید: گرید متانول آزمایشگاهی – گرید متانول صنعتی

دما یجوش در 760 میلی لیتر جیوه : 64.7 سانتیگراد

نقطه انجماد : 97.8 – درجه سانتیگراد

چگالی : 0.78 گرم بر سانتیمتر مکعب در 25 درجه سانتیگراد

 

 

کاربردهای متانول

به عنوان سوخت پاک

در تولید هیدروژن مصرفی پیل‌های سوختی

در ساخت حلال ها و ضد یخ ها

به عنوان سرد کننده در یخچال

پلاستیک سازی

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین

رنگ

صنعت عکاسی

صنعت چسب (در انواع چسب های صنعتی استفاده می شود.)

در تهیه و تولید پلاستیک ، انواع لامینیت‌ها و انواع ورنی

در مصارف خانگی

به عنوان فیکساتور در آزمایشگاه

جایگزین CFC (در افشانه‌های آئروسل به عنوان پیشرانه استفاده می‌شود.)

 

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین و نحوه تولید متیل متاکریلات

در این قسمت از مطلب کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین ، می خواهیم نحوه تولید متیل متاکریلات را شرح دهیم. متانول به عنوان یک محصول کاربردی در اکثر صنایع مورد استفاده قرار گرفته و جهت تولید بسیاری از مواد شیمیایی از جمله متیل متاکریلات مورد استفاده قرار می گیرد. و رایج ترین مورد مصرف آن ، کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین می باشد.

متیل متاکریلات نیز یک ترکیب شیمیایی کاربردی بوده که در موارد مختلفی چون نمایشگرهای نور روشن ، رنگ ، اصلاح کننده‌ های ضربه وینیل ، دندانپزشکی ، انواع لامینیت ‌ها و انواع ورنی ‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب شیمیایی به روش‌های مختلفی تولید می‌ شود که اصلی‌ترین آن استاتین سیانوهیدرین (ACH) است.

یکی از مهمترین‌ مواد شیمیایی که در تولید متیل متاکریلات مورد استفاده قرار می‌ گیرد. استاتین سیانوهیدرین می ‌باشد. سیانوهیدرین یک گروه هیدروکسیل و یک گروه سیانو است که معمولاً به یک اتم کربن متصل شده‌ است. فرمول کلی این دسته ترکیبات به صورت R2C(OH)CN که در آن R یک گروه آلکیل یا آریل می‌تواند باشد.

در فرآیند کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین ، سیانوهیدرین در حضور اسید سولفوریک هیدرولیز شده و استار سولفات متاکریل آمید تولید می‌ شود. سپس این استر با متانول واکنش داده و آمونیوم بی سولفات و متیل متاکریلات تولید می‌شود.

 

(CH3)2CO + HCN → (CH3) 2C (OH) CN

 

 

(CH3) 2C (OH) CN + H2SO4 → (CH3) 2C (OSO3H) C (O) NH2

 

 

در واقع استار سولفات متاکریل آمید ابتدا به عنوان یک ادوات با اسید سولفوریک  تولید می ‌شود. که در مرحله ترک‌ خوردگی حذف می ‌شود. استر سولفات سپس متانولیز می‌شود (با متانول واکنش میدهد):

 

 

(CH3) 2C (OSO3H) C (O) NH2 + CH3OH → CH2 = C (CH3) C (O)

OCH3 + NH4HSO4

 

 

 

خواص و کاربرد متیل متاکریلات

متیل متاکریلات (Methyl Methacrylate) با فرمول شیمیایی : C5H8O2

جرم مولکولی: ۱۰۰.۱۲ گرم بر مول

چگالی: ۰.۹۴ گرم بر سانتیمتر مکعب

نقطه ذوب: ۴۸- درجه سانتیگراد

نقطه جوش: ۱۰۱ درجه سانتیگراد

حلالیت در آب: ۱.۵ گرم در ۱۰۰ میلی لیتر آب

فشار بخار:  (دمای ۲۰ درجه) ۲۹ میلی متر جیوه

متیل متاکریلات ترکیبی به صورت مایعی بی رنگ و شفاف با بوی تند و میوه ای مانند است. این ترکیب در واقع استری از متا آکریلیک اسید بوده و یک مایع بسیار فرار با فشار بخار نسبتا بالایی است. این ماده در دسته ترکیبات معدنی قرار گرفته و یک مونومر کلیدی در تهیه پلیمرهایی بر پایه اکریلیک است.

این ماده از سخت ‌ترین پلیمرها به شمار می ‌رود. که شفافیت آن بیشتر از شیشه است. و دارای سطح صاف و صیقلی می ‌باشد. با اینکه شفافیت این مواد از شیشه بیشتر است اما نسبت به آن استحکام بیشتری در برابر ضربه و عوامل جوی دارند.

 

 

کاربرد های متیل کریلات

در این بخش از کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین ، به معرفی کاربردهای متیل کریلات خواهیم پرداخت. متیل متاکریلات ماده اولیه موثر در تولید مونومرهایی نظیر اتیل متا اکریلات ، بوتیل متا اکریلات ، 2-اتیل هگزیل متا اکریلات ، اسید متاکریلیک می ‌باشد که مصرف صنعتی دارند

در طول فرآیند کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین ، مونومر متیل متاکریلات به آسانی پلیمریزه می شود. تا هم پلیمرها و کوپلیمرهای با وزن مولکولی بالا تشکیل شود. کاربرد اصلی مونومر متیل متاکریلات ، تشکیل هموپلیمر پلی متیل متاکریلات (PMMA) برای تولید ورق های اکریلیک ریخته گری و اکسترود شده است.

این محصولات ریخته گری پلی متیل متاکریلات دارای شفافیت نوری خوب، شفافیت بالا و پایداری UV هستند. کاربرد متیل متاکریلات یا متا اکریلیک اسید به دلیل اینکه منومری برای تولید پلی‌متیل متاکریلات است بسیار وسیع و حائز اهمیت است

 

کاربردهای  پلی متیل متاکریلات

پانل ها و نمایشگرهای نورپردازی

وسایل روشنایی در فضای باز

تعویض شیشه نشکن

لعاب ایمنی

لوازم و قطعات لوله کشی

از شکل جامد پلیمریزاسیون متیل متاکریلات میتوان برای محصولاتی مانند تابلوها ، نمایشگرها ، محفظه های حمام ، سطوح آبگرم و رومیزی ، و همچنین چراغ های خودرو و وسایل روشنایی استفاده کرد.

در فرآیند کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید رزین ، رزین های متیل متاکریلات-بوتادین-استایرن (MBS) به عنوان اصلاح کننده ضربه برای پی وی سی شفاف و سفت  استفاده می شود. که نمونه ای از آن بطری ها است. علاوه بر این متیل متاکریلات می تواند. تا حدی جایگزین مونومر استایرن در رزین های پلی استر غیراشباع شود. تا مقاومت بهتری در برابر آب و هوا و عمر طولانی تری در فضای باز داشته باشند.

از این ترکیب برای تهیه چسب‌ های مهندسی استفاده می ‌شود. که این چسب ‌های مایع واکنش پذیر و دارای دوام بالایی برای اتصال انواع زیر لایه‌ ها هستند. و در دندانپزشکی از این چسب‌ها استفاده می ‌شود. که از مونومرهای متیل متاکریلات و پلی متیل متاکریلات تشکیل شده ‌اند.

از دیگر کاربردهای پلیمرها و کوپلیمرهای متیل متاکریلات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

اصلاح کننده ضربه PVC

پوشش های فلزی و فویل

پرداخت های صنعتی

درزگیرها

مصالح و مواد ساختمانی

براق کننده کف

نساجی

بسته بندی

جوهرها

چسب ها

 

 

 

فروش متانول 99/99 درصد

فروش متانول 99/99 درصد

 

 

 

منبع: https://fa.wikipedia.org/