کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر

مقدمه

هدف از ارائه این مقاله بررسی کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر می باشد. متانول به عنوان یک ماده شیمیایی منحصر به فرد دارای کاربردهای بسیار مهمی در تولید ترکیبات شیمیایی است. که یکی از مهم ترین آنها کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر  می باشد

تنوع مشتقات متانول و استفاده آن در صنایع مختلف ، این محصول را به عنوان یک کالای استراتژیک مطرح ساخته است. قسمت اعظم متانول تولیدی در جهان صرف تولید فرمالدئیدها ، اسید استیک و متیل ترشیو بوتیل اتر می شود. متیل ترشیو بوتیل اتر از طریق واکنش شیمیایی متانول و ایزوبوتیلن تولید می شود.

شرکت متانول ایران یکی از بزرگترین مجموعه ها در زمینه فروش متانول 99/99 درصد می باشد. که با همکاری شرکت آب اکسیژنه ایران ، شرکت استیک ایران و شرکت کربنات ایران در بخش تامین مواد اولیه شیمیایی فعالیت می نماید. و در سطح کشور نیز به عنوان یکی از معتبرترین و شاخص ‌ترین شرکت ‌های مواد شیمیایی شناخته شده است.

یکی از مهم ترین هدف‌های این شرکت تهیه مستمر و مداوم متانول با کیفیتی مناسب و قیمتی مقرون به صرفه می‌ باشد. که جهت تحقق یافتن این هدف با شرکت ‌های معتبری چون زاگرس ، کاوه و شیراز وارد همکاری شده و توانسته است نمایندگی‌های این شرکت‌ها را اخذ نماید.

شرکت متانول ایران این افتخار را دارد تا محصولات مورد نیاز صنایع را تهیه و تامین کرده و در سریع ‌ترین زمان ممکن در اختیارشان قرار دهد. در طی چند سال اخیر به دلیل کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر ، شاهد افزایش تقاضا از سوی مصرف کنندگان برای خرید متانول می باشیم. و این موضوع باعث شده تا کارخانجات و تولید کنندگان تدابیری را جهت افزایش میزان ظرفیت تولید خطوط خود اعمال کنند.

با افزایش میزان تولید متانول در راستای کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر ، این شرکت می‌تواند این محصول را در تمامی انبارهای خود موجود کرده و در مواقع نیاز به بازار و مصرف کنندگان عرضه نماید. متانول به عنوان ماده اولیه و کاربردی در اکثر صنایع بزرگ کوچک کشور مورد استفاده قرار گرفته و از اهمیت بالایی برخوردار می ‌باشد. از این رو تهیه و تامین آن نیز جزو اولویت‌ها بوده و باید در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه و تامین گردد.

 

نحوه کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر

در این بخش نحوه کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر را مورد بررسی قرار خواهیم داد. برای تولید متیل ترشیو بوتیل اتر وجود متانول و ایزوبوتیلن نیاز است. که متانول از گاز طبیعی به دست آمده و ایزوبوتیلن از بوتان حاصل از نفت خام یا گاز طبیعی به دست می ‌آید. برای تولید این ماده واکنش شیمیایی بین متانول و ایزوبوتیلن انجام می گیرد.

که سبب تولید متیل ترشیو بوتیل اتر خواهد شد. تقریبا ۷۰٪ از متانول تولیدی در جهان در سنتزهای شیمیایی استفاده می ‏شود.  متیل ترشیو بوتیل اتر ، استیک اسید و دی‏ متیل ترفتالات ، دی متیل اتر ، پروپیلن فرآورده ‏های مهم متانول هستند. متانول به ‏طور گسترده‏ به ‏عنوان حلال صنعتی و آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرد.

در کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر ، متیل ترشیو بوتیل اتر از واکنش متانول با ایزوبوتیلن  بر روی یک بستر کاتالیزوری تولید می شود. ایزوبوتیلن را می توان از منابع متعددی به دست آورد. متیل ترشیو بوتیل اتر ، اتری است که دو جزء آلکیل متیل و ترت بوتیل دارد.

سنتز متیل بوتیل ترشیو اتر از ترشیو بوتیل الکل (t-BA) و متانول با استفاده از زئولیت های بتا مورد مطالعه قرار گرفته است. کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر ، شامل مراحل زیر می باشد:

۱) شامل ترک خوردگی مواد خام ساخته شده حاوی اتان و یا پروپان ، برای تشکیل اتیلن و بازیابی مواد خام ترک نشده باقیمانده

۲) شامل دیمر کردن اتیلن برای تشکیل n-بوتیلن

۳) شامل ایزومریزاسیون n-بوتیلن برای تشکیل ایزوبوتیلن

۴) شامل اکسید کردن متان برای تشکیل متانول

۵) شامل اتریف کردن ایزوبوتیلن با متانول برای تشکیل متیل ترشیو بوتیل اتر

۶) شامل جمع آوری متیل ترشیو بوتیل اتر می باشد. این فرآیند همچنین می تواند برای تهیه آلکیلات بنزین، یک الیگومر اتیلن با وزن مولکولی بالاتر ، یک متیل اتر مبتنی بر اتیلن الیگومر با وزن مولکولی بالاتر ، استفاده شود.

 

 

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر

 

 

انواع متانول 99/99 درصد  قابل ارائه توسط شرکت متانول ایران

 

 

انواع متانول 99/99 درصد

قابل ارائه توسط شرکت

متانول ایران

متانول 99/99 درصد شیراز

متانول 99/99 درصد کاوه

متانول 99/99 درصد زاگرس

 

 

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

 

خواص و کاربرد متیل ترشیو بوتیل اتر

در این بخش مقاله کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر ، خواص و کاربرد این ماده را مورد بررسی قرار خواهیم د اد. متیل ترشیو بوتیل اتر با فرمول ساختاری (CH3) 3COCH3 ، یک ترکیب ارگانیک می باشد. این ماده یک مایع فرار ، قابل اشتعال و بی رنگ با بویی  مانند بوی تند دی اتیل اتر است. که باعث به وجود آمدن طعم و بوی نامطبوع در آب می شود.

و به مقدار زیاد در آب حل می شود. این ماده در برابر اسیدهای قوی پایدار نمی ماند. و در صورت مواجه شدن با بروم واکنش بسیار شدید و خطرناکی خواهد داشت. نقطه جوش این ماده  ۱۳۱ درجه فارنهایت می باشد. نقطه اشتعال آن ۱۸درجه فارنهایت و همچنین با چگالی کمتر از آب و قابل اختلاط در آب می باشد.

با توجه به کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر ، این محصول یک افزودنی مورد استفاده در بنزین است. که به عنوان یک عامل برای افزایش عدد اکتان استفاده می شود. استفاده از متیل ترشیو بوتیل اتر سبب آلودگی آب های زیرزمینی می شود. ‌که این مشکل بحث برانگیز است. با این حال ، کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر همواره ثابت است.

و دلیل این امر رشد استفاده از آن در بازارهای آسیایی و ممنوعیت استفاده از آن در کشور های توسعه یافته است. در ایالات متحده به دلیل وجود بیش از حد Co در هوا استفاده از متیل ترشیو بوتیل اتر رواج پیدا کرده است. که تقریباً یک سوم بنزین ایالات متحده در سال‌های اخیر دارای مقداری از متیل ترشیو بوتیل اتر بوده است.

در ابتدای دهه 1970 این ماده به عنوان جایگزین تترامتیل سرب به بازار سوخت ایالات متحده عرضه شد. زیرا این ماده تولید مونوکسید و اوزون را به حداقل می ‌رساند. و سبب هوای پاک می شد. متیل ترشیو بوتیل اتر  یک جزء رایج در سوخت های فرموله شده است. که برای کاهش دود و تحقق اهداف قانون هوای پاک ایجاد شده است.

کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر ، به عنوان یک افزودنی برای بنزین های بدون سرب برای دستیابی به سوختن کارآمدتر مورد استفاده قرار می گیرد. به سوخت های حاوی این افزودنی ها ، بنزین های فرموله شده گفته می شود. متیل ترشیو بوتیل اتر با بنزین مخلوط می شود. بنابراین بیشتر افراد در هنگام قرار گرفتن در معرض بخارات یا اگزوزهای سوخت خودرو با آن در تماس هستند.

انواع کاربردهای متیل ترشیو بوتیل اتر

۱. به دلیل کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر ، از این ماده در پزشکی برای درمان سنگ‌ های صفراوی استفاده می ‌شود. به طوری که این ماده را مستقیماً از طریق لوله ‌های مخصوصی که با جراحی وارد کیسه صفرا شده است. به کیسه صفرا می ‌رسانند که باعث حل کردن سنگ‌های صفراوی خواهد شد. همچنین به عنوان یک ماده شیمیایی آزمایشگاهی نیز کاربرد دارد.

۲. با توجه به کاربرد متانول 99/99 درصد در تولید متیل ترشیو بوتیل اتر ، این ماده به عنوان حلال در تحقیقات علمی  و استخراج کننده استفاده می شود. همچنین از این ماده می توان برای ساخت ایزوبوتیلن با خلوص بالا استفاده کرد. که بیشتر برای تولید لاستیک بوتیل، پلی ایزوبوتیلن بسیار واکنش پذیر ، متیل متاکریلات (MMA) و برخی از مشتقات کوچکتر پردازش می شود.

بسیاری از این محصولات با یافتن کاربردهای جدید با نرخ بسیار بالاتر از تولید ناخالص داخلی جهانی در حال رشد هستند.

۳. بیش از ۹۰درصد از این مایع در بنزین به عنوان تقویت‌کننده اکتان و اکسیژن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۴. در برخی مناطق ، متیل ترشیو بوتیل اتر به‌عنوان یک ماده تصفیه ‌کننده آب برای حذف آلاینده‌های زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

 

 

فروش متانول 99/99 درصد

فروش متانول 99/99 درصد

 

 

 

منبع: https://fa.wikipedia.org/