کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی

مقدمه

در این مقاله به بررسی کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی خواهیم پرداخت. در پی تحقیقات مختلفی که انجام گرفته است. کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی ، به‌ عنوان یک منبع کربن برای بهبود رشد و عملکرد گیاهان زراعی در شرایط تنش خشکی توصیه شده است.

متانول به عنوان یکی از مهم‌ترین و کاربردی ترین محصولات شیمیایی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد. استفاده از این ماده در صنایع مختلف این محصول را به یک کالای استراتژیک تبدیل کرده است. میزان وابستگی و مصرف صنایع مختلف به متانول در حال افزایش بوده ، از این رو باید میزان تولید این ماده در داخل کشور افزایش یابد. تا بتواند نیاز فعلی بازار را پاسخگو باشد.

کارخانجات و تولید کنندگان متانول  میزان ظرفیت تولید خود را نسبت به افزایش میزان تقاضا بالا برده ‌اند. تا بتوانند مواد اولیه مورد نیاز صنایع داخلی را تامین نمایند. شرکت متانول ایران با همکاری شرکت هایی از قبیل ، شرکت استیک ایران ، شرکت کربنات ایران و شرکت آب اکسیژنه در زمینه فروش متانول 99/99 درصد و سایر مواد اولیه شیمیایی مورد نیاز صنایع فعالیت می نماید.

و متانول مورد نیاز اکثر صنایع داخلی کشور را تامین نموده و در رشد اقتصادی و رشد چرخه تولید تاثیرگذار می باشد. با توجه به کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی ، این مجموعه متانول مورد نیاز مصرف کنندگان را از برندهای معتبری چون شیراز ، کاوه و زاگرس تهیه و تامین کرده و در انبارهای خود موجود نموده است. و با قیمتی مناسب و به صورت عمده و خرده به بازار عرضه می ‌نماید.

این شرکت به عنوان یکی از پرسابقه ‌ترین و معتبرترین شرکت ‌های محصولات شیمیایی ، در تلاش است. تا با در نظر گرفتن کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی ، بتواند محصولاتی با کیفیت و مطابق استانداردهای جهانی را تهیه کرده و به صورت مستمر و مداوم در اختیار مصرف کنندگان قرار دهد.

متانول تولید داخل کشور از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. و به دلیل کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی ، سبب شده تا مصرف کنندگان این بخش ، متانول مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی تهیه نمایند.  علاوه بر آن خریداران خارجی نیز نسبت به خرید متانول تولیدی در داخل رغبت داشته و متانول مورد نیاز خود را از کشور ما تهیه می کنند.

 

نحوه کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی

حال در این بخش به بررسی نحوه کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی می پردازیم. متانول خصوصیات فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی دارد که آن را از ترکیبات مشابه دیگر متمایز می کند. ویژگی حلالیت بالای متانول باعث شده است که در صنعت ، بخش آرایشی و بهداشتی ، ادوات شیمیایی ، صنایع کشاورزی و در تولید بسیاری از مواد شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد.

متانول به عنوان یک ترکیب شیمیایی متعلق به خانواده الکل ها ، در صنایع کشاورزی استفاده ‌های گسترده ‌ای دارد. و عمده کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی ، در جهت بهبود عملکر گیاهان می باشد. کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی ، به ‌عنوان یک منبع کربن برای بهبود رشد و عملکرد گیاهان زراعی در شرایط تنش خشکی مناسب می باشد.

کاربرد خارجی متانول به ‌طور مستقیم با فرآیند های متابولیکی رشد و نمو گیاه و همچنین با فرآیند های مرتبط با مکانیسم های دفاعی از قبیل فعال شدن ژن های درگیر در بیوسنتز اسید جاسمونیک مرتبط است. برخی مطالعات نشان داده اند که کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی ، می تواند کارایی جذب عناصر غذایی را به ‌خصوص در شرایط مواجهه گیاه با تنش های محیطی بهبود بخشد.

با توجه به اینکه گزارش های متعددی در ارتباط با تأثیر مثبت متانول بر فاز رویشی گیاهان در ایران وجود دارد. گیاهانی که با استفاده از محلول پاشی متانول ، افزایش رشد و بهبود عملکردشان  مورد بررسی قرار گرفته است. می توان به آویشن باغی ، گیاهچه لوبیا ، سویا ، بادام زمینی ،گلرنگ ، نخود و دانه آفتابگردان اشاره کرد.

هر یک از این گیاهان توسط محققان متخصص مورد بررسی محلول پاشی متانول قرار گرفته و میزان رشد و عملکردشان ثبت شده است. که هر کدام را به صورت مختصر مورد بررسی قرار می دهیم.

 

 

 

کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی

کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی

 

 

 

انواع متانول 99/99 درصد  قابل ارائه توسط شرکت متانول ایران

 

 

انواع متانول 99/99 درصد

قابل ارائه توسط شرکت

متانول ایران

متانول 99/99 درصد شیراز

متانول 99/99 درصد کاوه

متانول 99/99 درصد زاگرس

 

 

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

خرید متانول 99/99 درصد شیراز

 

 

اثر محلول پاشی متانول بر عملکرد و اجزای عملکرد نخود در طی روند کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی

اثر محلول پاشی متانول بر عملکرد و اجزای عملکرد نخود در طی روند کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی در این قسمت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. نخود در بین حبوبات در سطح جهان ، سومین و در ایـران مهمترین محصول به شمار مـی رود. توانـایی تثبیت نیتروژن ، ریشه دهـی عمیـق و اسـتفاده مـؤثر از نـزولات جوی سبب شده کـه ایـن گیـاه نقـش مهمـی در ثبـات تولیـد نظامهـای زراعـی ایفـا کنـد.

تـنش خشکی یکی از معمولترین تنش های محیطی است. کـه تقریبـاً تولیدات گیاهان زراعی را در 25 درصد از زمین های کشـاورزی جهان محدود میکند. ایران بـا متوسـط نـزولات آسـمانی 240 میلیمتر در زمره مناطق خشک جهان طبقه بندی مـی گـردد.

به دلیل کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی ، در این آزمایش ، متانول در غلظـتهـای ۱۰ ، ۲۰ و ۳۰ درصـد حجمـی بـه عنـوان فاکتورهای فرعی در نظر گرفته شده است. متانول در طی فصل رشد سه مرتبه با فاصله ۱۰ روز بعد از شروع غـلاف دهـی بـر روی اندام های هوایی بوته های نخود محلول پاشی می شود.  و نتایج نشان داد که محلول پاشی متانول اثـرات معنـی داری بـر روی عملکرد و اجزای عملکرد داشت.

در روند کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی ، محلولپاشی با غلظت 30 درصد ، بیش از سایرین بر عملکرد و اجزای عملکرد مـؤثر بود. به طوری که موجب افزایش تعداد غلاف ، وزن دانه ، تعداد دانه در بوته و شاخص برداشت شد. بیشترین و کمترین عملکرد بیولوژیک به ترتیب در محلول پاشی متانول 30 درصد (2198 کیلوگرم در هکتار) و متانول صـفر درصد (1823 کیلوگرم در هکتار) مشاهده شد.

همچنین در محلول پاشی۳۰ درصد متانول، بیشترین عملکرد دانه با 1243 کیلوگرم در هکتار و در متانول صفر درصد با 904 کیلوگرم در هکتار ، کمترین عملکرد دانه به دست آمد.

 

کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی برای افزایش مقاومت به خشکی گیاه گلرنگ در مناطق بیابانی

برای توسعه کشاورزی در مناطق و نواحی خشک و بیابانی ، کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی به صورت رقیق شده برای افزایش مقاومت گیاه نسبت به خشکی راه حل مناسبی می ‌باشد. کمبود آب یکی از عوامل محدود کننده کشاورزی در نواحی خشک و بیابانی کشور است.

طی آزمایش‌های انجام شده در فرآیند کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی ، با استفاده از متانول حجمی  ۱۰ درصد ، ۲۰ درصد و ۳۰ درصد بر روی گیاه گلرنگ ، که در سه سطح بدون تنش ، تنش ملایم و تنش شدید انجام گرفت. محققین به این نتیجه رسیدند که بیشترین مقدار صفت ‌های مورد بررسی از سطح بدون تنش و محلول پاشی ۳۰ درصد حجمی متانول به دست آمد.

 

کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی برای افزایش رشد و عملکرد بادام زمینی

جهت بررسی اثر متانول بر روی عملکرد بادام زمینی آزمایشی طراحی و اجرا شده است. در این آزمایش از متانول صفر (بدون مصرف متانول) ،  ۲۰ ، ۱۰ و ۳۰ درصد حجمی استفاده شده است. نتایج این آزمایش نشانگر تاثیر مثبت و معنی دار کاربرد متانول 99/99 درصد در کشاورزی بر شاخص سطح برگ ، سرعت رشد گیاه ، وزن خشک غلاف ، سرعت رشد غلاف ، عملکرد غلاف ، عملکرد دانه بادام زمینی می باشد.

بیشترین تاثیر معنی ‌دار نیز مربوط به متانول ۲۰ و ۳۰ درصد حجمی بوده است. حداکثر عملکرد غلاف و عملکرد دانه (6809 و 5181 کیلوگرم در هکتار) با مصرف 30% حجمی متانول به دست آمد. بالاترین شاخص سطح برگ ، سرعت رشد گیاه و سرعت رشد غلاف به ترتیب در ۹۰ و ۱۰۵روز پس از کاشت با همان مقدار مصرف متانول به دست آمد.

 

کاربرد متانول و نانو اکسید آهن و تاثیر سطوح مختلف آبیاری بر روی عملکرد پر شدن مولفه های دانه آفتابگردان

در طی این آزمایشی که انجام می ‌گیرد  کاربرد متانول و نانو اکسید آهن و تاثیر سطوح آبیاری  بر روی عملکرد و مولفه‌ های پر شدن دانه آفتابگردان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  فاکتورهایی که در این آزمایش مورد بررسی قرار می گیرد.

شامل کاربرد متانول (محلول پاشی با آب به ‌عنوان شاهد و کاربرد ۲۰ و ۳۰ درصد حجمی متانول) ، نانواکسید آهن (محلول پاشی با آب به ‌عنوان شاهد ، کاربرد 3/0، 6/0 و 9/0 گرم در لیتر نانواکسید آهن) و سطوح آبیاری (آبیاری کامل به‌عنوان شاهد ، قطع آبیاری در مرحله گلدهی و قطع آبیاری در مرحله پر شدن دانه) می باشد.

نتایج به دست آمده از این آزمایش نشانگر  بیشترین عملکرد دانه (2952 کیلوگرم در هکتار) ، تعداد دانه پر در طبق (1121 دانه در طبق) ، وزن هزار دانه (50 گرم) ، سرعت، طول دوره و دوره موثر پر شدن دانه (به ترتیب 00239/0 گرم در روز و 42 و 33 روز) ، شاخص کلروفیل (56) در شرایط آبیاری کامل و در سطوح بالای متانول (۳۰درصد حجمی) و نانواکسید آهن بدست آمد.

 

 

فروش متانول 99/99 درصد

فروش متانول 99/99 درصد

 

 

 

 

منبع: https://fa.wikipedia.org/